2011-03-03

IT räcker inte

Internet är ett jättebra sätt att kommunicera. Men den som tror att IT är det enda sättet att kommunicera år 2011 har fel.

Försäkringskassan har aviserat att man ska lägga ner alla sina servicekontor.
Människorna får ringa en automatisk talsvarstelefon eller maila istället om de undrar något. Länk till debattartikel.

Det jag tycker att alla ska börja med att maila och fråga är vilken värld försäkringskassan lever i.

Vem tror de att de är till för – Ulf Kristersson eller alla andra medborgare?

Försäkringskassan hanterar visserligen inte pensioner och bostadstillägg för pensionärer längre, men de hanterar allt som gäller förtidspensionärer, även om dessa människor numera inte kallas så, utan ”människor som uppbär sjukersättning”.

Dessutom samarbetar Pensionsmyndigheten med Försäkringskassan.
Pensionsmyndighetens webbplats finns en vänlig hänvisning:
Om du bor på en ort där det ännu inte finns ett servicekontor, kan du besöka Försäkringskassans lokalkontor för information och service.”

Så välordnat!

IT-minister Anna-Karin Hatt ordnade nyligen ett rundabordssamtal om det digitala utanförskapet, där PRO deltog. Hon verkar ha större kunskap om detta än vad andra i regeringskansliet har. Vid samtalen framgick – som vi förstås redan visste – att de som inte använder internet i stor utsträckning är pensionärer samt människor som är utanför arbetsmarknaden av andra skäl.

Just de människor som dessa myndigheter ska tjäna.

2 kommentarer:

  1. Nej, du har alldeles rätt i att IT inte räcker.
    Det är upprörande hur stora grupper av människor avstängs från information på område efter område.
    TV, landsting och diverse myndigheter uppmanar en att "gå in på www...." Det måste kännas som ett hån för många människor. Att mötas av en automatisk talsvarstelefon skapar dessutom förvirring. Det kan inte hjälpas att jag ibland funderar om det är det som är meningen...

    Jag lever själv på en ort där försäkringskassans lokalkontor är nedlagt. Olika blanketter kan fås hos arbetsförmedlingen (så länge den finns kvar). Om man behöver göra ett personligt besök - och det är det många som behöver - blir det att försöka åka till nåt ställe där det fortfarande finns ett kontor. Den möjligheten lär ju också försvinna om alla kontor läggs ner.

    SvaraRadera
  2. Var anställd på Försäkringskassan under 38 år. Redan 2004 började mina chefer tala om att våra besökare skulle använda Internet. Jag bara tittade på min chef och sa hur många har tillgång till det tror du. Fick till svar att då får dom gå till biblioteket. Jaha, sa jag och hur tror du personerna ska få hjälp där när dom inte vet hur man öppnar en dator? Ja. då får dom väl ringa. Dessa dumma svar gjorde att vi var fyra handläggare som slutade på kassan våren 2004. För vi sa att reglerna stämmer inte med hur vi ska bemöta folk. Fyra erfarna handläggare av Underhållsbidrag, barnbidrag och bostadsbidrag till värnpliktiga lämnade vad vi kallade för det sjunkande skeppet.Tacksamma över att vi med ålderns rätt kunde sluta några år tidigare än 65 år. Har konstaterat många gånger att det var tur att vi kunde välja.

    SvaraRadera