2011-03-26

Välkommet att s vill se över pensionerna

Lyssnade på Håkan Juholts tal idag, från tevesoffan. Det fanns en del i talet som var positivt. Vi i pensionärsorganisationerna har under lång tid påtalat för de ledande partierna att pensionssystemet inte är så hållbart som de hävdat. För samhällsekonomin ja, men inte alltid för pensionärerna.

Så här sa han i sitt så kallade linjetal:
"jag anser att det är dags för vårt parti att göra en ordentlig utvärdering av pensionssystemet. Jag bjuder därför, här och nu, in löntagarnas tre fackliga centralorganisationer – LO, TCO och SACO – för att tillsammans med dem göra en sådan.

Gediget gjord och noggrant genomförd bör den kunna vara färdig inom något år. Ett samarbete till gagn för vårt lands arbetare, tjänstemän och akademiker.

På basis av vad vi gemensamt kommer fram till, vill vi socialdemokrater diskutera med regeringen så att vi tillsammans kan göra justeringar av pensionssystemet.

För stabiliteten, förutsägbarheten och tryggheten är det angeläget att det finns ett samarbete över blockgränsen om våra pensioner."

Länk till hela talet

En översyn behövs verkligen. Den gäller inte bara för framtida pensioner utan i lika hög grad dagens pensioner och dagens pensionärer som halkat rejält efter inkomst- och löneutvecklingen i samhället.

Jag förutsätter att även vi från pensionärsorganisationerna tas in i arbetet. Vi är i slutskedet av en egen genomgripande översyn. Jag hoppas att man kommer att ta del av denna som underlag - alla partier för övrigt - inte bara socialdemokraterna. För jag är fortfarande av åsikten att det är bäst om vi har en blocköverskridande överenskommelse.

Jag hoppas att fler vågar öppna munnen kring pensionsfrågan framöver och att inte bara de framtida utan även de nuvarande pensionerna ses över.

Maria Crofts i DN kommenterade också detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar