2012-11-12

På besök i verkligheten

Det är viktigt att komma ut i äldreomsorgens verklighet. Idag har jag besökt två verksamheter i min hemstad Uppsala, en hemtjänstverksamhet och ett äldreboende med profilen Sport och SPA. Mycket spännande att resonera kring äldreomsorgens möjligheter och problem med engagerade och hängivna medarbetare. Bakom mediabilden om en äldreomsorg i fritt fall finns naturligtvis också en annan sanning. Medarbetare som försöker skapa kontinuitet och kvalitet för brukarna (ja, de pensionärerna som får hjälp kallas så i Uppsala). En nyöppnad spännande verksamhet där friskvård är i fokus. Det var stolta medarbetare som visade mig runt. Men när jag ställde frågan om det finns tillräckligt med resurser i verksamheterna så blev svaret hängande i luften en stund och till slut kröp det fram, visst självklart skulle det behövas mer resurser, det finns alltid mer man kan göra. Inom hemtjänsten stöter man också på problem med att verksamheten lyder under två lagar, Socialtjänstlagen och Hälso- och sjukvårdslagen. Vårt arbete med att se över förutsättningar för en enhetlig äldreomsorgslag känns rätt. I förra veckan träffade jag kollegor från den finska pensionärsorganisationen. I Finland genomför man just nu en sådan lagstiftning. Det är med stort intresse jag följer det arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar