2011-07-12

Orimligt att behöva vänta flera månader för bostadstillägg

Kvällsposten berättar idag om Naemi Rudsveden som fått besked om att det är 16 veckors handläggningstid på hennes ansökan om bostadstillägg. Redan förra året var det lång ansökningstid, två månader, som då förklarades av att Pensionsmyndigheten tagit över uppgiften från Försäkringskassan. Så i år tyckte hon att hon ansökte i god tid. Men nu var alltså väntetiden hela 16 veckor. Helt orimligt!

Kvinnan har enligt uppgift i tidningen en månadspension på 6 847 kronor. Bostaden kostar 4 037 kronor. Hon är nu hänvisad till socialen.

Handläggningstiden får inte vara så här lång. Det skapar stort lidande för den enskilda. Att de styrande dessutom inte kan inse att kostnaden blir högre när två myndigheter är inblandade istället för en är obegripligt! Ingen tjänar på detta. De som har rätt till bostadstillägg har faktiskt väldigt lite mynt i börsen och de klarar inte sina dagliga behov om handläggningen inte fungerar. Detta är inte första personen som drabbas. Även medlemmar hör av sig till mig om detta. I ett mail redovisades dessutom en telefonkö på 36 minuter för att få beskedet om 16 veckors handläggningstid.

pensionsmyndighetens webbplats redovisar myndigheten en handläggningstid på tre månader för bostadstillägg. Det är en ljusare bild än vad Naemi Rudsveden fått erfara, men det är också alldeles för mycket. Regeringen måste ge myndigheten resurser så att man betydligt kan korta handläggningstiderna. Så här får det inte fungera.

1 kommentar:

  1. Ja, det är eländes elände. Jag gick ett år i förtid då jag fick ett litet arv och trodde att det skulle fylla upp lite ett tag. Jag fick en chock när jag fick reda på att jag inte kan söka bostadstillägg förrän jag fyllt 65 och dessutom inte få garantipensionen. Den blir inte så stor men ändock några hundralappar. Jag var så upprörd att jag ringde till Riksdagen och fick prata med en riksdagskvinna som sa att vi ska arbeta tills vi är 65 och jag får i stort sett skylla mig själv. Jaha.

    Jag får nu ut ca 8700:- och har en hyra på 5440 och när jag betalt allt så har jag 1900:- kvar som ska räcka till allt. Det går men roligt är det inte efter 45 års arbete, heltid.

    Jag har nu skickat in ansökan om bostadstillägg för några dagar sedan och det ska bli intressant att se hur lång tid det tar.

    Stina Thorin

    SvaraRadera