2012-02-07

Alla behöver en rimlig pension

Statsminister Fredrik Reinfeldt flaggar idag för en avsevärt höjd pensionsålder. Men man kan ifrågasätta allvaret bakom ett sådant förslag. Idag finns det ju många som inte ens orkar med arbetslivet upp till 65 års ålder. Länk till artikel i Dagens Nyheter

Hur ska Fredrik Reinfeldt möjliggöra även för byggnadsarbetare, undersköterskor, barnskötare, gruvarbetare och restaurangpersonal att jobba längre? En höjd pensionsålder kräver en verkligt reformerad arbetsmarknad.

Det gäller att vara observant även när det gäller pensionsfrågan, så att man inte skapar ett nytt klassamhälle och ökar klyftorna i samhället.

Reinfeldts utspel är definitivt inget svar på dagens frågor, om bromsen i pensionssystemet och hur pensionärernas inkomster släpar efter löntagarnas.

4 kommentarer:

  1. Läste en kommentar på nätet från vår pressekreterare Björn Lind. Hans kommentar var betydligt positivare till Reinfeldts utspel än vad Du är i Din blogg. Jag förstår inte heller varför man känner sig tvungen att räkna upp vilka som har tunga arbeten. Som det såg ut nu hade Ni inte ens kunnat enas om vilka dessa grupper är.
    Räknas undertecknad som inte tillhör någon av de uppräknade yrkesgrupperna till parasiternas skara som tog pension vid 64.

    SvaraRadera
  2. Det är inte frågan om hur allvarit i förslaget, jag tro att Reinfeldt är fullt medvetten om vad han gör och detta är den tunne enda på kilen. Det finns dom som kommer att slår på detta
    Kil om vi inte tar ifrån dom verktygen, vakna innan det är försent. Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
  3. Jag beklagar att vår förbundssekreterare blev väldigt märkligt citerad i textteve. Tyvärr ville textteve inte rätta det.
    Självklart går det inte att definiera vissa yrkesgrupper, det viktiga är att alla ska ha rätt till en rimlig pension och möjlighet att lämna arbetslivet när man inte orkar längre. Idag har vi möjlighet att få allmän pension från 61 års ålder.

    SvaraRadera
  4. Jag pratade just med en specialpedagog som arbetade trots fyllda 68. Hon har mycket erfarenhet och anlitas nu som vikarie då hon i sin kommun inte längre får lov att vara fast anställd. Hon jobbar (sett över tid) cirka 60% och tycker det hade varit fantastiskt bra om man förändrade möjligheten att få lov att arbeta längre, hon hade hoppats på att det skulle bli till 69 ialla fall som man diskuterat... Själv har jag som plan att försöka arbeta som längst tills jag blir 60, i alla fall på heltid... vi har alla olika livsmål.
    Pensionen bestäms ju utifrån förväntad kvarvarande livslängd. En man och en kvinna som är födda på samma dag och har haft samma inkomst genom hela livet kommer att få olika pension till följd av olika förväntad kvarvarande livslängd (kvinnor har högre m. Då denna livslängd blir allt längre kommer pensionen bli allt lägre... Så ser pensionssystemet ut redan!!! Lös gärna den ekvationen! Dessutom rör det ju inte varken dig eller mig - det rör en generation som blir allt friskare och piggare och som med viss sannolikhet kommer att vilja jobba längre. De tunga jobben blir alltmindre fysiska, alltmer hjälpmedel uppfinns och införs.
    I mitt fall: jag har en äldre man och vill om möjligt gå lite tidigare, åtminstone vill jag dra ned på takten. Eftersom jag skall gå i förtid måste vi spara. Såklart. Kanske kan jag gå när jag är 60 kanske inte. Du har alltid ett val: konsumtion nu eller konsumtion sen. Hur mycket man anser sig kunna spara är såklart upp till var och en och spar man ett par hundralappar nu för att köpa sig valfrihet sen så är väl det kanon! Jag är en av dom som inte riktigt kan se det negativa i det.
    Jag är född i arbetarfamilj, både min mor och far jobbade inom industrin. Liksom mina mor och farföräldrar. Det hindrar inte att jag hyllar valfrihet!!!

    SvaraRadera