2011-08-25

Kloka ord från kristdemokrater idag

Idag blir jag glad av en debattartikel i Svenska Dagbladet, signerad ett antal partistyrelseledamöter i Kristdemokraterna. Artikeln har rubriken ”Pensionärernas ekonomi viktigare än billiga krogbesök”.

Jag citerar gärna ur artikeln:
”För pensionärer gäller i dagens Sverige en högre skattesats per skattekrona än för yngre och förvärvsarbetande personer. Detta är oacceptabelt, särskilt som den utbetalda pensionen måste anses som uppskjuten eller tidigare avstådd lön. En grundläggande princip i ett demokratiskt samhälle är att alla medborgare behandlas likvärdigt. Gapet mellan den lägre skatten på arbetsinkomst och den högre på pension måste i rättvisans namn minskas för att snarast möjligt helt försvinna.”

Det är bra att Kristdemokraterna gör en tydlig prioritering på detta sätt. Men nu är det upp till de övriga allianspartierna. Regeringen möts nu på Harpsund för att diskutera det ekonomiska läget och budgetpropositionen. Jag hoppas att utgången av det mötet blir annorlunda än vad vi hittills har hört från statsministern. Det torde inte bli några svårigheter att få majoritet i riksdagen kring ett förslag om att fortsätta minska skattegapet mellan pensionärer och löntagare. Ta steget och våga visa att ni är hela folkets regering!

Medverkade idag också i en intervju i SVT om PROs prisundersökning, efter gårdagens inslag i Rapport. Det är viktigt att poängtera att det vi mäter är just de angivna varorna vid just den angivna tidpunkten. Vi är också mycket noga med att hålla tidpunkten hemlig.

Visst blir man lite förvånad över att priserna kan öka med 30 procent i vissa affärer efter några månader. Jag vill ju inte tro att handlare lurar sina kunder så jag skulle gärna vilja se en vettig förklaring till detta.

Tidpunkten, innehållet och upplägget för PROs prisundersökning 2012 har vi ännu inte beslutat om. Men på något sätt ska vi fortsätta hålla en nagel i ögat på handlarna. Kanske borde vi gå ut varje vecka. Då skulle vi få 30 procent lägre priser jämt om man förstår undertonen i SVT-inslaget från Värmland igår. Men det är nog önsketänkande.

Nu förbereder jag mig för morgondagens verksamhetsplanering på PRO-kansliet och inspirationsdagarna som börjar nästa vecka. Läs mer om dem på www.pro.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar