2011-06-16

Härligt engagemang kring matpriserna

Jag andas ut lite efter en intensiv morgon. PRO har idag presenterat den årliga prisundersökningen.

Nästan 1200 butiker har undersökts. Tusentals ideellt arbetande PRO-are har varit med. PRO har en omfattande konsumentverksamhet, där prisundersökningen är en del, som kanske syns mest. Men det handlar också om service, sortiment, kvalitet, miljö och inte minst information, att man kan läsa priser och innehåll på ett bra sätt.

Det är ett härligt engagemang kring den här undersökningen.

Som vanligt vill många tidningar kora billigaste och dyraste butik. Det är förstås intressant. Men samtidigt är det ju på något vis självklart att en stormarknad kan ha helt andra priser än en liten affär på landsbygden. Vi redovisar inte själva billigaste och dyraste butik, men det går förstås att utläsa av underlaget.

Ett bekymmer är att skillnaden mellan stora och små butiker ökar igen. Många äldre pensionärer är ju hänvisade att handla i småbutiker av olika skäl.

Som alltid kommer det förstås kritik mot prisundersökningen. Jag läste till exempel en rad kommentarer till artikeln på Aftonbladet.se

Lite av det vill jag gärna passa på att bemöta:

PRO annonserar inte i förväg när vi ska komma. Tvärtom håller vi det hemligt för alla utom de som gör prisundersökningen.

Varorna annonseras inte heller i förväg. Ca 30 varor har funnits med de flesta åren, men många varor är också nya. I år byttes till exempel vällingen mot fläskfilé och långkornigt ris mot jasminris, för att nämna några förändringar. (Allt finns redovisat på PROs webbplats.) Förra året byttes ännu fler varor.

Däremot berättar vi för handlaren efter att vi gjort undersökningen, så att undersökaren och handlaren ska vara överens om priserna. Det är viktigt eftersom det är svårt att ta en diskussion om detta i efterhand.

Varför är inte Lidl med? Det beror på att de inte har de varor som vi undersöker. För att vi inte ska jämföra äpplen med päron så är de flesta varorna strikt definierade, med streckkod, märke och storlek. Om butiken som vi undersöker saknar fler än fem varor så kommer den inte med i totalredovisningen. (Saknas färre sätter vi kursivt in genomsnittspriset för länet.)

Varför är inte alla butiker med? Det är för att vi gör detta av ideella krafter. Där vi inte har några aktiva medlemmar som vill göra prisundersökning blir det heller inte. Men jag hoppas att de av våra kritiker på denna punkt som är pensionärer genast går med i PRO och anmäler sig som prisundersökare. Då kan vi bli ännu bättre en annan gång. Därtill orkar och hinner man förstås inte gå i hur många butiker som helst. Vi har ambitionen att göra detta på en dag, med en reservdag, bland annat för att det inte ska spridas bland butiksägarna i förväg att vi är igång.

Varför inte fler varor? Ja, det är ju samma skäl som förra frågan. Man kan göra hur mycket som helst om man orkar och vill, men jag har hittills inte sett någon annan som mäktat med att göra motsvarande i en större omfattning än vad vi gör.

På det stora hela tror jag att det är en bra konsumentinsats som våra medlemmar gör och jag vill gärna passa på att ge en eloge till alla dem som har gjort det stora jobbet. Vårt syfte är att pressa matpriserna och sprida kunskap om konsumentfrågor, och det tror jag faktiskt att vi i viss utsträckning också gör.

Andra som skriver om prisundersökningen är Dagens Nyheter och Expressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar