2012-12-14

PROs skatteaktion skapar debatt

I efterdyningarna av skatteaktionsdagen har jag läst insändare från borgerliga riksdagsledamöter. De är dels stolta över att den borgerliga alliansen vid årsskiftet sänker skatten för pensionärer för fjärde gången, dels hävdar de att jobbskatteavdraget har haft märkbara effekter på arbetsmarknaden. 

Jag tycker att det är märkligt att alliansens riksdagsledamöter är så stolta över att de sänker skatten för pensionärer för fjärde gången. Det är på något sätt som om de glömt bort att det faktiskt var de som 2007 införde skatteorättvisan mellan pensionärer och löntagare.
Och att påstå att jobbskatteavdraget har haft effekt för jobben är att direkt vilseleda människor. Det går inte att hävda att jobbskatteavdraget haft sådana effekter. I början av året publicerade forskare knutna till IFAU (Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering) en rapport där de efter en omfattande analys konstaterar att det inte är möjligt att trovärdigt säga någonting om dess effekter (se också artikel av samma forskare i Ekonomisk Debatt nr 5 2012: ”Därför går det inte att utvärdera jobbskatteavdraget”).

Det finns alltså ingen grund att trovärdigt hävda att sysselsättningen ökat på grund av jobbskatteavdraget. Det är korrekt att fler jobbar nu. Men befolkningen har ökat ännu mer. Sysselsättningen har därför minskat i förhållande till befolkningen och arbetslösheten har ökat.

PROs krav på rättvis skatt ligger fast. Det är en principiell fråga. Pension är uppskjuten lön. Vi ger oss inte förrän pensionen beskattas som en sådan. Allt annat är orimligt.

2 kommentarer:

  1. Det är bra Curt stå på dig ,det är visst bara PRO som tar striden om Pensionerna .Man undrar varför dom andra Pensionärsorganisationerna är så tysta
    det verkar som dom har så bra Pensioner att det inte slår så hårt mot dom .

    M.v.h.
    Stig

    SvaraRadera
  2. Vi ska självklart ha lika inkomstbeskattning för lika inkomst. Jag har tagit del av den debatt som nu pågår i VLT vid några tillfällen. Skattetabellen för 32:- visar att jag betalar ca 20 000:- mer i årlig skatt än förvärvsarbetande.
    Jag roade mig med att göra en fördelning av hur min pension är uppbyggd
    Statlig pension,
    Inkomstpension 20%
    ATP 37%
    PPM 1%

    Facklig förvaltad pension
    SPP 9%
    Alecta (TCO) 22%
    Pluspension Alecta 11%
    SPP 9%

    Ovanstående visar att av min pension kommer 58 % via pensionsmyndigheten och 42% via fackligt fövaltning.

    Jag är urförbanad på denna nedvärdering av lojala svenska medborgare som varit verksamma i ca 50 år och vill njuta av sitt otium på ålderns höst.
    Stå på dig i slaget om ett stabilt pensionssystem!
    Se till att slopa särbeskattning av pensioner!
    Alla ska betala lika inkomstskatt för lika arbetsinkomst såväl den direkta som den uppskjutna till pensionen.

    Med vänlig hälsning

    Per collin


    SvaraRadera