2011-12-08

Det svenska generella momsundantaget

I en viktig fråga stöder jag Anders Borg. Det gäller momsen på ideella föreningar.

Det svenska generella momsundantaget för ideella föreningar måste bort tycker krafter i EU. EU-kommissionen har nyligen publicerat ett meddelande kring de nya momsreglerna och svenska tidningar och politiker larmar, som tur är. Länk till kommissionens meddelande.

Anders Borg lovar att motarbeta momsbeläggning av föreningslivet och jag stöder honom helhjärtat.

Frågan är aktuell i två olika sammanhang. Dels finns en diskussion om ett framtida momssystem för EU. Dels finns ett så kallat överträdelseärende mot Sverige, där kommissionen menar att Sveriges system strider mot EU-reglerna.

På Finansdepartementet, som en av mina medarbetare varit i kontakt med, lovar man att jobba för högtryck för det svenska föreningslivet. Jag hoppas att det stämmer. PRO kommer också att bidra med de möjligheter vi har, till exempel via AGE som vi har agerat genom tidigare i denna fråga.

Meddelandet från kommissionen ska nu ut på remiss bland EU-institutionerna, meddelar departementet, och det ska också diskuteras i en arbetsgrupp. Sista ordet är alltså inte sagt.

PRO har i tidigare remissvar och yttranden kring frågan argumenterat för att omsättningsgränsen för momsplikt ska vara så hög som möjligt, för att inte hota föreningslivet och den ideella sektorn. En gräns på 250 000 kronor tycker vi är för låg.

Jag hoppas att Anders Borg når framgång i denna fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar