2012-06-17

Dagens blogg från kongressen, dag 2

Med gott humör återsamlades kongressen på lördagförmiddagen. Fredagens fina öppning med både musik och inspirerande tal har slagit an en god stämning. Dagens förhandlingar har i mångt och mycket bestått i formaliafrågor, stadgeändringar och val till styrelse. Mycket viktiga frågor som är grunden för det arbete PRO bedriver i stort. Stadgefrågorna kan för en del framstå som tråkiga, men som en av talarna under kongressen sa – ”stadgarna är PROs grundlag”. En fråga jag är särskilt nöjd med att kongressen fattade beslut om är kongressperiodens längd. Efter en stunds debatt satte kongressen ner foten och beslutade att kongressperioden i PRO ska vara tre år. Många av oss är inte purunga när vi kommer in i uppdragen och då är treåriga kongressperioder en bra lösning. Kongressen valde på eftermiddagen också en ny förbundsstyrelse för PRO. Styrelsen kommer under de närmaste tre åren att bestå av Lars Hedberg, Eda Andersson, Jeanette Bäckman, Mauritz Eliasson, Göran Göransson, Ulla Holmberg, Bengt Kronblad, Lisbeth Staaf Igelström och Christina Tallberg. Jag hälsar dem varmt välkomna till ett stimulerande och betydelsefullt arbete. Kongressen gav mig fortsatt förtroende att leda denna fina organisation framåt även under kommande kongressperiod. Det tackar jag för och är mycket glad över. Jag lovar att jag ska driva på och göra vad jag kan när det gäller de viktigaste frågorna just nu – sjunkande pensioner och skattegapet mellan pensionärer och yrkesverksamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar