2011-03-31

IT-cirklar i varannan PRO-förening och nytt besök i Socialdepartementet

Idag publicerar Sydsvenska Dagbladet , Göteborgsposten m fl tidningar en artikel där jag var intervjuad om äldre och IT. Bakgrunden är en rapport från .se som offentliggjordes igår.

Det krävs ett stort fortsatt arbete för att minska den digitala klyftan.
Jag har nyligen fått ta del av PROs verksamhetsstatistik för 2010. IT-cirklar tillhör de verkligt populära. Under 2010 hade i genomsnitt varannan förening en organiserad studiecirkel om data och IT, 723 stycken cirklar, närmare bestämt. Därtill hölls cirklar både i släktforskning på nätet och i digitalfoto, som ju också är IT-relaterade.

Jag skulle önska att regeringen i sin digitala agenda utgick lite mer från dem som inte har och använder internet, för det är fortfarande många.

I går var jag i Socialdepartementet på en hearing om bättre samverkan i vård och omsorg av de äldre. Det var Eva Nilsson Bågenholm som bjöd in, regeringens särskilda samordnare. Det var ett intressant möte. Det jag lyfte fram var organisationen som måste utgå ifrån de äldres behov. Vi i PRO har ju ett projekt kring samverkan som vi drivit tillsammans med en lång rad andra organisationer. Det är inte rimligt att människor ska falla mellan stolar och inte få den hjälp de är berättigade till på grund av dålig organisation av vården och omsorgen! Cheferna har ju hyggliga löner läste jag i SVD idag, så det borde vara kompetent folk.
Nu förväntar jag mig bara att det ska hända något positivt också. Inte minst behövs, precis som Socialstyrelsen skriver, en ordentlig satsning på geriatrisk kompetens.
För det kristdemokratiska partiet vore det väl en rejäl fjäder i hatten om statsråden på Socialdepartementet kunde få ett lyft i dessa frågor och få till konkreta beslut som leder till förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar